Svar: Mælkeallergi og mme
19. maj 2012
Alder:
21 mdr.
Kære Ida´s mor
Tak for dit spørgsmål, det er et rigtig godt spørgsmål du stiller :)
Jeg har undersøgt nærmere, om der mon er en øvre grænse for, hvor længe man skal koge vand til modermælkserstatning - og det er der ikke.
Retningslinjerne er sådan at man altid koger vand de første fire måneder. Hvis man laver flere blandinger samtidig og altså ikke bruger det hele med det samme, så skal vandet koges. Til børn født for tidligt, børn med lav fødselsvægt eller børn født med immundefekter bør der bruges kogt vand til blanding af modermælkserstatning i den tid de udelukkende får modermælkserstatning.
Der er ikke nogen øvre grænse i forhold til hvor længe man koger vandet til modermælkserstatning. Det betyder, at hvis barnet efter 4 måneders alderen tilbydes modermælkserstatning, der ikke er lavet med det samme, men som f.eks. står i køleskabet indtil barnet skal have det, så skal erstatningen altid lavet på kogt afkølet vand uanset, hvor gammelt barnet er.
Det betyder altså at selvom din datter skal have Nutramigen til hun er 3 år gammel eller mere, så bør du koge vandet til erstatningen, når du gør som du gør - laver ½ liter klar, som hun så får af i løbet af dagen. Hvis du laver en kop mælk til hende, som hun skal drikke med det samme, så behøver du ikke koge vandet først, men kan tage vand fra den kolde hane.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske